Välkommen till Solstenens förskola en del av Kungsängsenheten. De samlade förskolorna och skolorna i Smedby - Rambodalsområdet. Vi bildar barnen för var de ska vara i framtiden, inte var vi är idag. Vi är en enhet med ett gemensamt pedagogiskt förhållningssätt. Verksamheten bedrivs i flera byggnader som alla ligger naturnära vilket vi använder oss medvetet av. I och med att vi är en stor enhet med en mångfacetterad verksamhet kan vi förverkliga och utveckla forskning och organisationen på ett bra sätt.

Är du nyfiken på Kungsängsenheten? Klicka på länken och titta på filmen om vår verksamhet:

torsdag 19 januari 2017

Sortering Västra 2

Under veckan har vi i den gruppen med de äldre barnen arbetat med sortering. Vi har sett att barnen kopplar och benämner färgerna till Babblarna, - "Bananen har Bibbis färg"   Under hela höstterminen har vi arbetat med färgerna kopplade till Babblarna. Vi vill nu se om barnen har befäst färgerna och kopplar rätt färg till rätt babbel. 
Just att sortera är matematik, när barnen sorterar lär de sig grundläggande matematik som de senare har nytta av när de börjar arbeta med mer avancerad matematik såsom statistik. Att sortera kan man göra på många olika sätt för att stärka matte-tänket. Första steget när det gäller sortering är att sortera i färg, senare kommer att sortera i storlek....





Barnen hjälptes åt att sortera Duplobitarna till respektive färg och Babbel. Vi tog samma form av Duplo för att inte förvirra utan ge största fokus på just färgerna. Duplo är ett material som är känt för barnen och därför behövdes det inte utforskas eller undersökas. Tillsammans hjälptes barnen år att sortera Duplobitarna till rätt färg. Inga problem alls!
Vi avslutade med att rita med tusch på färgat papper. Barnen valde själva sin färg. Vi såg tydligt att den Babbel som man tycker om mest var även den färg på pappret som man valde. 




 
Under torsdagen gick vi till skogen med Dadda. Dags för ett nytt lärtillfälle. Dadda hade gömt Duplo i skogen. Vi fick leta och sortera färgerna till två brickor en gul och en röd.





 

Skogsbesöket avslutades med en härlig bergsklättring! Några var Uppe och några var Nere. Att träna på begrepp och upprepa dem tills man förstår. Att lära i leken. Vi busar och ropar till varandra. "Vem är uppe?" "Jag är uppe svarar barnen" "vem är nere." Ingen är nere, svarar barnen" Några springer ner. " Nu är vi nere.  Vi upprepar och upprepar i en härlig miljö där vi lätt kan växla mellan att vara uppe och nere. 

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar